به گزارش مشرق، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود از انجام موفقیتآمیز نخستین تخریب انفجاری کنترلشده (دیمولیشن) سازه واقعی در کشور توسط «محمد تاجی» عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.
سیداحمد ابوالقاسمیفر اظهار کرد: محمد تاجی، عضو هیأت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود توانست بهعنوان مسؤول انفجار و طراح دیمولیشن، یک ساختمان در مقیاس واقعی را با موفقیت کامل توسط مواد منفجره تخریب کند.
وی در خصوص روند شکلگیری این طرح از آغاز تا انجام گفت: با هدفگذاری مناسب انجامشده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، از سال ۱۳۹۱ حلقه علمی مهندسی انفجار با حمایتهای بیدریغ مدیران شروع به فعالیت کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود افزود: با استفاده از دانش تصمیمگیری فردی و گروهی، تیمسازی اساتید، دانشجویان، فارغالتحصیلان علاقهمند و فعالان متعهد و دلسوز در صنعت شکل گرفت.
ابوالقاسمیفر ادامه داد: با انجام بیش از ۷۰ جلسه عمدتاً بهصورت مجازی و انجام بیش از ۵۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی، بستر علمی و دانشی لازم مهیا شد.
وی بیان کرد:از سمت صنعت نیز با ایجاد و مشارکت یک تیم حرفهای، بستر فنی و مهارتی موردنیاز ایجاد شد و خوشبختانه دو بال صنعت و دانشگاه در گروه بهینهسازی عملیات انفجار، تجلی بخشید و انجام موفقیتآمیز را در مقیاس واقعی در پی داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در معرفی مجری این طرح گفت: محمد تاجی، یکی از متخصصان سرشناس حوزه بهینهسازی و مهندسی انفجار و عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و مجری بیش از ۶۰ طرح تحقیقاتی و دارای صلاحیت سیکل مواد منفجره کشور و از معروفترین افراد این حوزه در پروژههای معدنی و عمرانی است.
ابوالقاسمیفر در مورد جایگاه و اهمیت تخریب سازهها توسط مواد منفجره توضیح داد: چند شرکت عمدتاً آمریکایی با توجه به دانش و تجربه ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم و انجام آزمونهای میدانی، در زمینه تخریب انفجاری سازهها در سطح دنیا فعالیت میکنند. سطح بالای تکنولوژی و دانش مهندسی انفجار بهکار رفته در دیمولیشن منجر به انحصاری بودن این علم شده است.
وی درباره دانش مهندسی و مراحل انجام کار اظهار کرد: تمام مراحل شبیهسازی، تحلیل سازهای، طراحی و پیادهسازی دیمولیشن توسط تیم ایرانی که در کشور آموزش دیدهاند، با موفقیت کامل و با رعایت تمام ملاحظات ایمنی و امنیتی و بدون هیچگونه آسیب به سازهها و تأسیسات اطراف انجام شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تأکید کرد: مهمترین بخش این فرآیند، حسن اعتماد و پذیرش ریسک ارگانهای مربوطه است. ریسکپذیری مدیرعامل شرکت سنگآهن مرکزی، درک بالای مسؤولان اسلحه و مهمات ارتش و اعضای فهیم هیأت ناریه استان یزد قابل تقدیر است که در عمل، اعتماد به دانش و توان داخلی و تکیه بر اقتصاد درونزا را عینیت بخشیدند.
ابوالقاسمیفر در خصوص وظایف مسؤول انفجار و طراح این عملیات خاطرنشان کرد: در اصل مسؤولیت فنی، امنیتی و ایمنی تمام فرایند انفجار بر عهده مسؤول انفجار است که وظیفه تمام امور انفجار را بر عهده دارد. شبیهسازی انفجار و محاسبات مربوط به مقدار، نوع و تعداد سیستم انفجاری، موقعیت مواد منفجره و چیدمان ابزار انفجاری بر عهده طراح دیمولیشن است.
وی در خصوص الزامات کارهای انفجاری بیان کرد: طراحی، شبیهسازی، پیادهسازی و نظارت کارهای انفجاری توسط یک تیم مجرب و متخصص انجام میشود. بهترین طراحی انفجار بدون پشتوانه یک گروه حرفهای متخصص، اصلاً عملیاتی نمیشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در خصوص استرس و تنشهای شغلی طرح انفجاری خاطرنشان کرد: در این خصوص، جمله جالبی بین آتشکاران است که تمام فشار و استرس کار در همان لحظه انفجار از بین میرود. به گفته محمد تاجی که بیش از ۱۵ سال آموزش دورههای مهارتی و عملیاتی آتشکاران را انجام داده است،در کار انفجار اولین اشتباه مساوی با آخرین اشتباه است.
ابوالقاسمیفر بیان کرد: مقوله استرس، ذاتی از کار محسوب میشود و البته انسان در انجام کارهای موردعلاقه، حال خوبی دارد.
وی در خصوص ویژگیهای بارز این پروژه گفت: ساختمان مدنظر دارای کشیدگی زیاد و در یک طبقه ساخته شده بود و لازم به ذکر است که دیمولیشن سازههای کوتاه بهمراتب مشکلتر و حساستر از ساختمانهای بلند است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود افزود: بومیسازی در طراحی و استفاده از سیستم انفجاری و مواد منفجره غیرتخصصی از ویژگیهای این طرح محسوب میشود. نکته قابل اعتنا، بروز و ظهور واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
ابوالقاسمیفر درباره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در این موفقیت حلقه مفقود صنعت و دانشگاه و گلوگاه اصلی تولید و ارائه خدمات مهندسی گفت: انگیزه، نیازها و آمادگی بخش صنعت قابلقبول و مشخص است. به نظر، مشکل کلیدی در سمت دانشگاه باشد که گاها با تولید دانش و تخصص غیرضروری برای کشور یا صرفاً مطلوب برای خارج کشور علاوه بر کاهش کارایی فارغالتحصیلان برای بازار کار، بستر حداقلی دانشی موردنیاز کشور را اقناع نمیکند.
وی گفت: در دانشگاهها، با برچسب دانش و علوم روز، صرفاً با خروجیهایی مانند تولید مقالات علمی و ارائه دانشآموختههای ناسازگار با خواستههای بازار کار و اولویتهای واقعی کشور مواجه هستیم.